Artikkelit

Så driver en extern säljkår tillväxt i dagligvaruhandeln

Butiken är den plats i dagligvaruhandeln där majoriteten av alla köpbeslut fattas och är därför avgörande för ett varumärkes position och försäljning.

Butiken är den plats i dagligvaruhandeln där majoriteten av alla köpbeslut fattas och är därför avgörande för ett varumärkes position och försäljning. Eftersom dagligvaruhandeln i Sverige är en omfattande marknad både till yta och antal butiker, och samtidigt kräver kvalificerad säljkårsbearbetning med hög täckning och frekvens, blir det ofta kostsamt, tidskrävande och ineffektivt för en varumärkesägare att anställa en egen säljkår.

Hur fungerar det med en extern säljkår hos ett säljbolag?

Att arbeta med en extern säljkår hos ett säljbolag innebär att en varumärkesägare, i stället för att ha en egenanställd säljkår, anlitar ett säljbolag för att representera dess varumärken på bästa möjliga sätt i butiksledet. Säljbolaget tillhandahåller erfaren personal som utbildas på de varumärken de representerar för att sedan implementera de planer och målsättningar som varumärkesägaren har på butiksnivå. Målet med arbetet i butik är att öka försäljningen och lönsamheten för varumärkesägaren genom kvalificerat säljkårsarbete och arbetsuppgifter som driver detta, tex. delning av produkt- och kategorikunskap, distributionsuppbyggnad, produkters synlighet i butik och inte minst aktivering av produkter genom olika kampanjer.

Fördelarna med Sales Supports externa säljkårslösning

Att använda Sales Support som extern säljkårspartner erbjuder flera fördelar för varumärkesägare inom dagligvaruhandeln, exempelvis:

  • Sales Support är specialiserade på butiksförsäljning och har mycket erfaren säljpersonal och en väl upparbetad struktur.
  • Frigör tid för en varumärkesägare till att fokusera på mer strategiska uppgifter som till exempel varumärkesbyggande och produktutveckling.
  • Sales Supports position som Sveriges största säljbolag skapar bäst effektivitet för våra uppdragsgivare. Hos Sales Support delas ofta en säljkår av flera uppdrag inom några utvalda kategorier, vilket skapar möjligheten att vara en del av en större säljkår med hög butikstäckning och frekvens till en lägre investering än en egen säljkårslösning med motsvarande krav.
  • Att arbeta med Sales Support innebär också ökad flexibilitet och möjligheten att snabbare och enklare anpassa sin säljkårsbearbetning efter behov.

Sales Support är varumärkesägarens personliga säljteam

Sales Support är Nordens ledande säljbolag och med över 30 års erfarenhet har vi etablerat en stark närvaro och goda relationer inom alla viktiga kanaler. I Sverige har Sales Support över 200 säljare fördelade på 15 säljkårer som besöker försäljningsställen inom dagligvaruhandel, servicehandel, foodservice och apotek för att säkerställa att våra uppdragsgivares produkter når ut till rätt kunder och konsumenter.

Med moderna verktyg, stark säljstyrning och en väl upparbetad struktur i kombination med lång erfarenhet, god kunskap och goda butiksrelationer, har Sales Support som målsättning att vid varje besök leverera högsta möjliga kvalitet åt de varumärken de representerar. Vi tror på transparens och långsiktiga samarbeten som grund och vårt mål är att vara varumärkesägarens personliga säljteam som bidrar med stor erfarenhet, expertis och passion för att maximera ett varumärkes tillväxt på både kort och lång sikt.