Artiklar

Vinnande team: Bygga starka partnerskap i outsourcad försäljning

Att outsourca försäljningsverksamhet till ett partnerföretag är en modern och kostnadseffektiv lösning inom detaljhandeln och HORECA-sektorn. Det är långt ifrån irrelevant vem som väljs som outsourcingpartner och hur partnerskapet och samarbetet utvecklas. Försäljningsarbete handlar i grunden om människor och deras interaktioner. Därför måste samarbetet mellan outsourcingföretaget och outsourcingpartnern vara starkt och framgångsrikt.

Vad handlar outsourcing av försäljning om?

Ett företag kan outsourca sin fältförsäljning och Key Account management till en partner som är specialiserad på försäljningsfunktioner och fungerar som ett hus av försäljningsexpertis. Ett sådant företag har inte bara en professionell, utbildad försäljningsorganisation utan också försäljningskoordinering och stödtjänster samt erfaren försäljningsledning. Högkvalitativa övervaknings- och rapporteringssystem och processer som stödjer verksamheten.

Outsourcing av försäljning gör det möjligt för företaget att fokusera på sina kärnkompetenser, såsom produktutveckling eller varumärkesbyggande och marknadsföring. Kostnadseffektivitet uppnås ofta genom att dela den outsourcade försäljningsresursen med andra varumärken. Den outsourcade försäljningsresursen kan skalas flexibelt efter behov och situationer.

Grunden för framgångsrikt samarbete

Försäljningsfunktioner är kärnan i nästan alla företag. Försäljning är en strategisk och nödvändig funktion utan vilken ett företag inte kan utvecklas och växa. Därför är det avgörande att välja en professionell, utvecklingsorienterad och pålitlig partner som outsourcingpartner.

Det är av yttersta vikt att målen för företaget och outsourcingpartnern är i linje. Båda parter måste främst sträva efter framgång och tillväxt för det varumärke som säljs på marknaden. Mätvärdena för att uppnå målen bör också definieras tillsammans.

Det är också viktigt att båda parter är villiga att investera i samarbetet och dess utveckling. Transparens och ärlighet från båda sidor är kritiskt viktiga, liksom att ge konstruktiv feedback. Ibland är det nödvändigt att konstruktivt utmana partnern på båda sidor, eftersom förbättringsförslag främjar utveckling.

Det är bra att hålla sig till den överenskomna arbetsfördelningen och ansvarsområdena och låta varje part vara ansvarig för sin del. Regelbundna möten, effektiv och aktuell rapportering, kontinuerlig kommunikation och kontakt fungerar som kanaler för de grundläggande elementen i framgångsrikt samarbete som nämns ovan.

Hur mäter man framgången med outsourcad försäljning?

Det typiska primära måttet för framgången med en outsourcad försäljningspartner är försäljningstillväxt. Försäljningsmål sätts vanligtvis på års- och kundnivå, och dessutom till exempel efter försäljningsperioder och produktgrupper. Förutom försäljningstillväxt övervakar outsourcingföretaget vanligtvis också lönsamhet och dess utveckling som huvudmått för outsourcing.

Det är viktigt att alla parter har en klar, konsekvent förståelse av de viktigaste målen och mätvärdena, och att prestationer regelbundet övervakas, resultat rapporteras och korrigerande åtgärder vidtas vid behov.

Det finns också andra faktorer att överväga när man utvärderar outsourcingpartnerns prestation. Viktiga frågor inkluderar:

  • Utvecklar samarbetet med outsourcingpartnern oss och vårt varumärke i rätt riktning?
  • Lär vi oss av vår outsourcingpartner?
  • Uppnås kostnadseffektivitet?
  • Är lösningen optimal när det gäller lönsamhet?
  • Investerar vår outsourcingpartner i att utveckla sin verksamhet och vårt samarbete?
  • Är vårt samarbete motiverande?

Sales Support: Din vinnande partner i outsourcad försäljning

Sales Support erbjuder en modern, erfaren och omfattande ledande outsourcad försäljningsorganisation till ditt förfogande. Vårt fokus är 100% på våra partners framgång. Vi hanterar både fält- och nyckelkundsförsäljning kostnadseffektivt och tillväxtorienterat. Vi har omfattande erfarenhet av framgångsrikt samarbete med våra partnerföretag, och vi tror på öppet samarbete och transparent verksamhet.
Kontakta oss, så diskuterar vi tillsammans hur vi kan bygga en vinnande outsourcad försäljningslösning för ditt företag för att stödja framtida tillväxt.